De eiwittransitie is in volle gang. In Noord-Holland zijn er allerlei verschillende initiatieven die timmeren aan de weg naar plantaardig voedsel als eiwitbron. Niet alleen vanuit bedrijven of start-ups, maar ook op de hogescholen wordt hier hard aan gewerkt. Zo zijn studenten van Hogeschool Inholland in de Minor Food Challenge Ondernemen aan de slag gegaan met een plantaardige snack gemaakt van, jawel, veldbonen.
In het voorjaar van 2023 bedacht een groep studenten het concept: veldbonen als hartige snack, een gezond en eiwitrijk alternatief voor borrelnootjes. In het najaarssemester ging een nieuwe lichting studenten, namelijk Kim, Pien, Alex en Danielle de uitdaging aan om dit idee uit te breiden en op de markt te brengen. Het resultaat: GemBites. Boer & Business In Balans interviewde Kim en Pien over hun innovatieve product.
We beginnen bij het begin; hoe is dit plan ontstaan? ‘In de zomervakantie mocht je kiezen welk onderwerp in de minor je het leukst vond. Iedereen heeft toen hun voorkeur doorgegeven, BorrelBoontjes was mijn favoriet en die heb ik gelukkig ook gekregen,’ vertelt Pien. ‘We mochten doorgaan met het product BorrelBoontjes en hebben daar zelf het bedrijf GemBites bij bedacht. Een hartige borrelsnack gemaakt van veldbonen.’ Kim vult aan: ‘Onze voorgangers hebben vooral het theoretische gedeelte gedaan, wij hebben het praktisch moeten uitvoeren. We zijn gaan testen welke recepten werken, op zoek gegaan naar een productielocatie, een geschikte partner voor de inkoop van de veldbonen, een goede verpakking voor het product, etc.’
Bij een nieuw product komt veel kijken moet je soms vaak iets proberen voordat het lukt. Kim: ‘We hebben verschillende dingen thuis geprobeerd, maar kwamen er snel achter dat een thuisoven niet werkt, omdat de luchtvochtigheid daarin te hoog is. Toen zijn we een paar keer op school bijeengekomen om daar verder te testen.’ Dan is er natuurlijk ook nog de kwestie van smaak: hoe laat je de ietwat bittere veldboon toch smaken naar een lekker zoutje? ‘Naast dat we zelf veel proeven, zijn de GemBites ook door 155 anderen geproefd. Daar proberen we allerlei feedback uit te halen, ook bijvoorbeeld wie onze doelgroep is. Voor nu richten we ons op cateringbedrijven die de BorrelBoontjes aanbieden bij allerlei evenementen.’
De BorrelBoontjes spreken een breed publiek aan. Veldbonen zijn bij uitstek geschikt voor mensen met een notenallergie die toch een zoute snack willen, maar eigenlijk zijn ze voor iedereen lekker, aldus Kim en Pien: ‘Het is een breed concept. Als iemand het lekker vindt smaken, maakt het mensen niet uit of het een pinda of veldboon is. Soms vinden mensen het gewoon een lekker zoutje, andere mensen vinden het fijn dat het net wat gezonder is en lokaal is geproduceerd. Dan vinden ze het ook niet erg om er iets meer voor te betalen. Ook al vinden mensen duurzaamheid niet belangrijk, iedereen kan het erover eens zijn dat lokaal geproduceerd voedsel beter is.’
De eerste zakjes BorrelBoontjes zijn gemaakt, op dit moment zoekt het team nog naar een goede productielocatie en doen ze onderzoek naar hoe ze hun studentenbedrijf kunnen opschalen naar een écht bedrijf. Wat het plan voor daarna is? Kim: ‘Onze missie is om gezonde, lokale producten bereikbaarder te maken. Daarom is naamsbekendheid voor ons heel belangrijk het komende jaar. We willen ook gaan werken aan nieuwe smaken. Maar onze studies gaan ook gewoon door het komende jaar, dus daar zullen we ook veel tijd in moeten steken.’ Het duurt dus nog even voor de BorrelBoontjes in de winkel liggen, maar de start is gemaakt.
Meer weten over GemBites? Volg GemBites op LinkedIn of Instagram.