‘Nudging’ in winkels vergroot zichtbaarheid biologische producten

Biologische producten zijn beter voor natuur en milieu. Daarom zou men steeds meer biologische producten moeten kopen, maar vaak wordt de hogere prijs of een beperkt aanbod nog als drempel gezien om dit daadwerkelijk te doen. Om meer mensen biologische producten te laten kopen, wordt ‘nudging’ toegepast: een marketingtechniek waarbij je mensen een duwtje in de rug geeft in de ‘goede’ richting. Het gaat om subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, zoals een vloersticker of groen etiket. Eerder onderzoek liet al zien dat nudgen zorgt voor 21% meer verkoop van biologische groenten.

De mooiste boodschap is bio

Eerder dit jaar startte BioNext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, een campagne getiteld ‘De mooiste boodschap is bio’. Het doel van de campagne was tweeledig: het biologische marktaandeel laten groeien, én meer vertrouwen genereren in het Europese biologische keurmerk. Voor dit laatste doel is een bewustwordingscampagne ingezet, maar om meer biologische producten te verkopen wordt er dus nudging ingezet.

Online nudging

Nudging vindt niet alleen offline in de winkel plaats, maar ook bij het online boodschappen doen. Onlineshoppers zijn een belangrijke doelgroep: tegenwoordig: ten opzichte van vijf jaar geleden laten bijna vier keer zoveel particuliere klanten hun boodschappen thuis bezorgen als daarvoor (bron: Rabobank). Hoe pas je nudging toe in een online omgeving? BioNext en Jumbo gingen dit jaar met een pilot aan de slag, met succes: volgens Jumbo worden er na het inzetten van nudging meer biologische producten verkocht dan voorheen. Hoe groot dit verschil is, kan Jumbo nu nog niet zeggen, maar na de pilot gaan ze door met het nudgen van het biologische assortiment. Dat is al een succes op zich!

(artikel gaat verder onder afbeelding)

Nudging in de supermarkt.
Online nudging.

Hoe ziet online nudging er dan uit? Voor klanten die online boodschappen doen, werden voorheen al suggesties gedaan op basis van eerder aankoopgedrag. Als je bijvoorbeeld vaak koffepads koopt, maar plotseling een keer niet, zul je een aanbeveling krijgen om ze in je online winkelmandje te doen. Met biologische producten gaat het op een soortgelijke manier: klanten die een pak biologische melk toevoegen aan hun winkelmandje, zien automatisch suggesties voor andere biologische producten, zoals muesli en fruit. Voor klanten die nog niet bekend zijn met biologische producten, worden er advertenties en inspiratielijstjes ingezet, zodat ook deze doelgroep wordt bereikt.

Verder lezen?

Meer weten over nudging? Bezoek de website van BioNext of lees dit wetenschappelijke artikel over het nudgen van biologische producten.

Deel dit artikel met anderen!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
E-mail

Aanmelden voor onze nieuwsbrief?