De hand van Albert Heijn op mijn schouder

Als meisje van tien, kwam ik weleens op bezoek bij familie op de Zaanse Schans. We liepen dan altijd langs mosterdmolen De Huisman, waar mijn ome Tinus de Zaanse mosterd maakte. Een enkele keer mocht ik mee de molen in, om te zien hoe het werd gemaakt. Bij ons thuis stond vaak deze mosterdpot op tafel. Als we dan in de winter spruitjes aten ging de pot de tafel rond. Maar ook bij witlof, bruine bonen, boerenkool, zuurkool, stukjes kaas, bitterballen en kroketten kwam de mosterd tevoorschijn. Nu ik zelf een gezin heb koop ik natuurlijk ook deze lekkere mosterd. Die overig niet alleen in de Nederlandse bekende supermarkten te koop is, maar ook over de hele wereld naamsbekendheid heeft.

Vanaf 2007 wordt de bekende Zaanse mosterd gemaakt in Wormerveer op een bedrijventerrein. Daar maakt Frank Bosman, de vierde generatie en de huidige eigenaar van mosterdmolen De Huisman, nog steeds mosterd volgens oud Zaans recept. Ik zocht mijn achterneef op. Hij gaf me een rondleiding op zijn bedrijf, dat een georganiseerde en professionele indruk bij mij heeft achtergelaten. Frank: “het mosterdzaad komt tegenwoordig uit de Oekraïne en Canada, omdat het in Europa gewoon weg niet meer geteeld wordt. We maken 1,5 miljoen potten mosterd per jaar en doen dat met 6 mensen hier op dit bedrijf. Ons motto is we doen geen concessies aan de kwaliteit en dat schijnt toch overal ter wereld opgemerkt te worden”.

Op de eerste etage heeft Frank een werkplaats ingericht. Hier worden reparaties uitgevoerd aan de machines en worden innovatieve ontwerpen uitgedacht die de medewerkers moeten helpen hun werk makkelijker te maken. Het afgelopen jaar is er geïnvesteerd in een nieuwe inpakrobot. Ook wordt er zoveel mogelijk circulair gewerkt. Glas, papier, plastic, kapotte dekseltjes worden gerecycled en met het oude karton sponsort mosterdmolen De Huisman de lokale voetbalclub. Startende ondernemers geeft hij als tip mee om eerst goed marktonderzoek te doen naar de vraag van je product. Frank: “voor nieuwkomers op de markt is het lastig om in het schap te komen. Je moet voldoende marge opbrengen voor de supermarkt en met een verdomd lekker product komen. Daarnaast moet je als starter kunnen investeren in een prijzig geautomatiseerd ordersysteem, omdat op die manier de distributiecentra efficiënt kunnen werken. In 1999 was Frank daarom al als één van de eerste in Nederland aan het pionieren met digitale facturen.

De mosterdmolen De Huisman is één van de laatste mosterdmakers die we in Nederland hebben. ”Het is ook een vak om écht lekkere mosterd te maken”, zegt Frank.” De afzet van de Zaanse mosterd bij de supermarkt, begon bij Simon de Wit. Supermarkt concurrent Albert Heijn volgde daarop. “Misschien ook wel een beetje, omdat zijn vrouw zo’n fan was van de mosterd van De Huisman. Hij kwam een keer aan de molen en vertelde dat hij niet naar huis mocht komen van zijn vrouw tenzij hij een potje Zaanse mosterd mee zou brengen”, aldus Frank. De band met de AH is en blijft dus bijzonder. “Tot op de dag van vandaag heb ik het gevoel dat ik de hand van Albert Heijn op mijn schouder heb liggen”, zegt Frank.

geschreven door: Daniëlle Lieuwen

Deel dit artikel met anderen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail