Roel Kramer, de man achter Van de Koe, heeft altijd al een interesse gehad in voedsel en het ontwikkelen van nieuwe ideeën. “Die interesse in voedsel komt een beetje vanuit huis denk ik.” Zo stond hij jaren geleden in zijn keuken al eens te experimenteren met het brouwen van verschillende Kombucha’s. Veel mensen om hem heen hadden daar toen nog nooit van gehoord.
Kruidenrijk grasland als inspiratiebron
Toen de Vogelbescherming een wedstrijd uitzette voor ideeën die bijdragen aan de biodiversiteit in landbouwgebied en met name het behoud van de weidevogel, diende Roel een plan in voor een product gemaakt van de kruiden uit kruidenrijk grasland. Kruidenrijk grasland trekt meer insecten aan dan een weiland waar alleen gras groeit. Het inzaaien hiervan wordt, omdat deze insecten cruciaal zijn voor de weidevogel, ook door onder andere de Vogelbescherming gestimuleerd. Daslook en veldzuring zijn kruiden die goed gedijen in Nederland en passen in zo’n kruidenrijk grasland. Hiermee begon het..
Daslook lijkt qua smaak op knoflook en veldzuring heeft, zoals de naam misschien al doet vermoeden, iets zurigs. Net zoals bijvoorbeeld citroen. “Twee smaken van Hollandse bodem die prima passen in een kruidenboter!” vond Roel. Door de kruiden te verwaarden in een kruidenboter kon hij een extra verdienmodel voor de natuurinclusieve boer creëren en het inzaaien van meer kruidenrijk grasland stimuleren. En dat was zijn plan dan ook.
Het idee om hiermee aan de slag te gaan heeft hij samen met een compagnon verder uitgewerkt en zo ontstond de basis van Van de Koe (on)kruidenboter. Heel wat uren heeft Roel daarna doorgebracht in het weiland, en ook in bermen, om deze kruiden te plukken.
Meerdere smaken
“De consument moest een beetje wennen” vertelt Roel. Want de kruiden waar hij mee begon zijn bij een grote groep onbekend, en daarmee toch ook een beetje onbemind. Dit was reden om ook boter met bekendere keukenkruiden en een naturel boter toe te voegen aan zijn assortiment. Een bijzondere variant is de boter met zwarte knoflook. Roel: “Deze is wel heel culinair en leveren we dan ook voornamelijk aan restaurants. Zwarte knoflook is gefermenteerde knoflook. Door het fermentatieproces verandert de smaak naar een zoetiger aroma.” Voor zijn zwarte knoflookboter gebruikt hij knoflook van Noord-Hollandse bodem. Naast in verschillende horecazaken in de regio, zijn een aantal van de boters inmiddels ook bij Picnic, Landmarkt, Marqt, Jumbo, Gorillas en Ekoplaza te vinden.
Het hart van Van de Koe
Hoewel de kruiden nu vooral van speciale kwekerijen komen – het bleek vrijwel onmogelijk om anders te voldoen aan allerlei voorwaarden en regels – is de weidevogel nog steeds het hart van Van de Koe. De boter wordt gemaakt van het vet dat overblijft bij de productie van halfvolle melk die direct van Nederlandse boeren komt die extra rekening houden met de vogels. Roel: “We werken enkel met boeren die een extra stapje zetten in weidevogelbeheer. Met deze boeren zijn we in contact gekomen via de vogelbescherming.” Ook in het logo van Van de Koe is de weidevogel verankerd. “Ik wil niet alleen een lekker product maken, maar met mijn bedrijf ook daadwerkelijk bijdragen aan een duurzaam en natuurlijk Nederland.” aldus de jonge ondernemer.
Nieuwe ideeën
Het ontwikkelen van nieuwe ideeën heeft Roel ondertussen niet losgelaten. Nu hij verschillende (kruiden)boters op de markt heeft gebracht, borrelen de ideeën voor andere producten alweer op. Ook daarin blijft zoveel mogelijk gebruikmaken van lokale ingrediënten van een natuurinclusieve oorsprong de kern. In een idee waar hij momenteel mee speelt ligt misschien wel nog meer een hoofdrol voor kruiden van Hollandse bodem.
Wil je meer weten over Van de Koe, of denk je bij te kunnen dragen aan de missie van Roel? Neem dan contact met hem op via info@vandekoe.nl