Korte ketenbedrijf Dick Schaap

Champignons uit Slootdorp, taugé uit Scharwoude, witlof uit Lutjebroek… Dit zijn een paar voorbeelden van de vele streekproducten die Dick Schaap dagelijks ophaalt, verwerkt en levert in Noord-Holland. De horecagroothandel uit Purmerend is daarmee een mooi voorbeeld van een korte ketenbedrijf; lokaal geteelde groente en fruit wordt, met Dick Schaap als tussenschakel, weer lokaal afgezet.

Dat maakt Dick Schaap tot een heuse ‘local food hero’. Deze zelfbenoemde titel ontstond als een geintje, maar is inmiddels de officiële pay-off op het bedrijfslogo. Met bijbehorend bedrijfsverhaal, dat op de website kernachtig is samengevat: ‘Een lang verhaal kort: lokaal is eerlijk, lekker én beter voor het milieu.’
Dick Schaap levert een assortiment aan lokale producten “voor iedereen die trek heeft in lekkere groente en smakelijk fruit”, zoals hij het zelf formuleert. In de eigen snijderij worden de producten versneden, vermengd, verpakt, panklaar gemaakt. Wat de klant maar wenst.

Lokaal is eerlijk, lekker én beter voor het milieu

Business to business

Dick Schaap levert business tot business: vooral aan horeca, maar ook aan kantoren en zorginstellingen. En, sinds corona in het land kwam, veel aan slagerijen. “Tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie lag onze handel plat. Toen zijn we op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten. Slagerijen bleven open in die tijd en velen van hen bieden tegenwoordig veel meer dan vlees alleen: zij bereiden en verkopen maaltijden en daar kunnen we op maat groente en fruit voor leveren.”

Dynamiek

In 2005 is Dick gaan werken in het bedrijf van zijn vader, dat al sinds 1965 bestaat. In 2018 werd hij mede-eigenaar. Inmiddels telt het bedrijf 30 medewerkers. “Vroeger hadden we een winkel met groothandel erbij. Vanuit mijn logistieke achtergrond zocht ik echter een andere uitdaging: die lag niet bij groenteboer worden, maar bij de ‘boer op gaan’. Als je in de detailhandel zit, moet je wachten tot de klant bij jou – in de winkel- komt. Ik vind het een leuker spel om zelf op zoek te gaan naar klanten, de lijnen daarbij zo kort mogelijk te houden en de retourvracht meteen mee terug te nemen -voor afzet bij horeca, zorginstellingen en detailhandel. Dat is een uitdagende logistieke operatie, zes dagen per week. Met een mooie dynamiek, waar ik nog elke dag van geniet.”

Footprint verkleinen

“Wij vinden de regio écht belangrijk en proberen dagelijks verder te verbeteren in de keten. Daarom zijn we nu bijvoorbeeld, met studenten logistieke economie van de Hogeschool van Amsterdam, onze footprint op productniveau aan het berekenen. Zodat we straks inzicht hebben in hoe we deze footprint verder kunnen verkleinen.”
Om nu al zo duurzaam mogelijk te werken, wordt gestreefd naar een minimaal aantal af te leggen kilometers. Ook worden de producten vervoerd met auto’s waarvan de koeling is aangedreven op zonne-energie. En, om ook de reststromen te beperken, gaat het groente-afval naar een zorgboerderij.

Een kleine footprint, van dat belang worden ook Dicks’ klanten zich steeds meer bewust. Zij willen weten waar producten vandaan komen en kopen bij voorkeur seizoensproducten. Dat geldt zeker voor de horeca, maar in toenemende mate ook voor zorginstellingen. Aan hun klanten willen ze kunnen uitleggen waar de ingrediënten voor hun gerechten vandaan komen. En ook waarom bepaalde gerechten juist wel of niet op de menukaart staan. Mede daarom heeft Dick een seizoenskalender ontwikkeld. Zodat klanten weten welke producten ze het beste wanneer kunnen bestellen. En dat werkt, want Dick ziet de kalender bij menig klant op de ijskast hangen.

Niet alles lokaal

Ondanks het streven om zoveel mogelijk lokale producten te leveren, lukt het niet om alle producten uit Noord-Holland halen. “Om onze klanten op maat te bedienen, moeten we ook producten als mango, sinaasappel, banaan en avocado kunnen leveren. Toch komen we -in de zomer- wel aan 60 procent (in kilo’s) aan lokale producten. Concreet gaat hier om verwerking tot zo’n 200 producten, ’s zomers zijn dat er iets meer, ’s winters iets minder.”

Vegan Monday

De vraag naar groente en fruit is flink toegenomen de laatste jaren. Vroeger was groente een bijproduct ofwel bordvulling. Nu wordt er echt serieus mee gekookt en staan groentegerechten standaard op de kaart. De ‘vegan monday’is tegenwoordig heel gewoon in de bedrijfskantine.
Ruimte voor groei is er zeker nog, aldus Dick, want er zijn agrariërs genoeg in de provincie: “In de kop van Noord-Holland kunnen we onze naamsbekendheid bijvoorbeeld nog verbeteren. En het vinden van telers die gele paprika’s kunnen leveren, daar moet ik ook nog meer energie in steken.”

Duurzaam aan het werk

Dick streeft ook naar duurzaamheid in bredere zin: in zijn bedrijf werken zeven mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. “Iedereen moet kunnen meedoen in de maatschappij. Voor mij is niét het binnenhalen van goedkope krachten, maar het kunnen bieden van een fijne werkplek doorslaggevend. Deze maatschappelijke verantwoordelijkheid maakte Dick Schaap tot een van de genomineerden van de ondernemersprijs 2022 in de regio Waterland. 

Tot slot

Voor iedereen die deze local food hero een warm hart toedraagt, en er zelf ook warmpjes bij wil lopen, zijn er nu ook Dick Schaap hoodies te koop (te bestellen op de website).

Foto’s: Babiche Tervoort

Deel dit artikel met anderen!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
E-mail

Aanmelden voor onze nieuwsbrief?