Een nieuwe kijk op flesvoeding: The Pure Goat Company

The Pure Goat Company is in 2018 opgericht door Frank Dekker en een compagnon. Frank was voorheen bij een grote melkcoöperatie verantwoordelijk voor de inkoop van ingrediënten. Toen bij zijn 2e kindje borstvoeding niet goed lukte keek hij dan ook heel bewust naar de ingrediëntenlijsten van flesvoeding èn waar deze ingrediënten vandaan komen. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van zijn eigen flesvoedingsproduct met zoveel mogelijk (duurzame) ingrediënten van dichtbij.

“De beste voeding voor je kindje is en blijft borstvoeding. Geen discussie daarover. Maar, stel dat het geven van borstvoeding niet (volledig) lukt, wat dan? Dan wil je het beste product dat gezond is voor je kindje èn voor de aarde waarop het zal opgroeien.”

Wat zit erin?

“De basis van onze opvolgmelk is Biologische geitenmelk van een Nederlandse organisatie. Daar zijn ook een paar biologische geitenhouders uit Duitsland en België bij aangesloten. Daarnaast bevat onze voeding onder andere verplichte toevoegingen zoals omega-3 DHA. Dit is een stof die veelal uit tonijn wordt gewonnen. Wij kiezen voor een alternatieve duurzamere bron; Omega-3 DHA halen wij uit algen. Helaas (nog) geen algen van Nederlandse bodem, maar het liefst zouden we die van net zo dichtbij halen als onze melk.”

Vetten zijn ook een vaste toevoeging aan flesvoeding. Deze worden toegevoegd om aan de benodigde voedingswaarde te voldoen. “Naast het melkvet uit de volle geitenmelk, gebruiken wij hiervoor zonnebloem- en van raapzaadolie afkomstig van Biologische landbouw in Europa. In onze producten vind je dus geen sojaolie uit Brazilië, of kokosolie en palmolie uit Azië. We vinden namelijk dat je best iets kritischer mag zijn over wat je in je producten stopt.”

“Omega-3 DHA halen wij uit algen in plaats van tonijn. Helaas (nog) geen algen van Nederlandse bodem, maar het liefst zouden we die van net zo dichtbij halen als onze melk.”

Waarom biologisch?

“Onze geiten krijgen biologisch voer, zoveel mogelijk van eigen land of van biologische boeren uit de buurt. Er worden dus geen chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruikt. De geiten hebben ook extra ruimte in de stal en ze kunnen naar buiten om daar te grazen. Dat past bij onze visie van een product dat goed is voor het kindje èn goed voor de aarde.”

tekst loopt door na afbeeldingen

Waarom geitenmelk?

“Opvolgmelk op basis van geitenmelk is een fijn alternatief voor ouders die een product zoeken op een andere basis dan koemelk. Tot nu toe was dat in Nederland best lastig te vinden. De Nederlandse cultuur is echt een koemelk cultuur. Maar eigenlijk is gebruik van geitenmelk niet zo gek. In diverse andere culturen wordt geitenmelk al eeuwen door mensen gedronken. De mens leeft ook al sinds de oudheid met geiten. Het geitje in ons logo is gebaseerd op een van de oudste grotschilderingen ooit gevonden. Opvolgmelk op basis van geitenmelk staat nog in de kinderschoenen. Althans, in Europa. De Europese Unie heeft geitenmelk pas in 2014 goedgekeurd als grondstof voor babyvoeding. Ondertussen wordt er nog volop onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen. Wij zien hier een mooie uitdaging in.”

Een groeiend bedrijf

De flesvoeding van The Pure Goat Company is inmiddels in Nederland, naast via de eigen webshop, al bij diverse bekende online en offline winkelketens verkrijgbaar. Sinds vorig jaar ligt het ook in Duitsland in de schappen. De volgende stap is een uitbreiding naar een ander buurland: Engeland. Daar komen nieuwe uitdagingen bij kijken. In 2021 deed The Pure Goat Company daarom mee aan het acceleratorprogramma GO!-NH van Provincie Noord-Holland.

“Het GO!-NH programma was waardevol voor ons. Aan de adviezen, de coaching, en de uitwisseling met de andere bedrijven in het programma hebben we veel gehad. Wij waren wel een beetje een vreemde eend tussen de bedrijven die in het programma meededen. We zitten in een hele specifieke branche en hebben een heel specifiek product. Ondanks verschillen kun je als ondernemers echter altijd veel van elkaars ervaring leren. We zijn heel druk en ambitieus. Even stilstaan, je doelen in het vizier houden en rustig je pad bepalen zijn dan belangrijk. Wij willen een bedrijf zijn dat gezond reflecteert op zichzelf, transparant en toegankelijk is en bewustzijn rondom babyvoeding vergroot en we vinden het belangrijk om dat te doen met een lach. Dat lukt tot nu toe goed en daar zijn we trots op.”

Deel dit artikel met anderen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail