Het verkorten en verstevigen van de biologische keten in Noord-Holland, dat is de doelstelling van het icoonproject #Ikhouhetkort. Het project moet ertoe leiden dat we in Noord-Holland meer biologisch geteelde producten uit eigen provincie gaan kopen. Projectleider Erik Bekkering: ”De eerste lokaal geteelde biologische producten liggen nu bij vier Ekoplaza’s in Noord-Holland. Het liefst bereiken we ook andere biologische supermarkten, maar we kijken eerst wat haalbaar is voordat we gaan opschalen.” Voor het publiek zal het initiatief bekendheid krijgen via de merknaam Bio Dichtbij. De drie aandachtspunten binnen #Ikhouhetkort in het afgelopen jaar waren Logistiek, Communicatie en het Delen van Kennis.
Logistiek: van koelbus naar cool foodhub
De centrale vraag bij logistiek was: hoe krijg je de biologisch geteelde groente en fruit efficiënt en vers in de winkel? Sinds eind juni 2024 rijdt er een koelbus rond die de producten ophaalt en vers houdt tot ze in de winkel liggen. Daarnaast is Erik in gesprek met een aantal partijen om geschikte logistieke alternatieven te vinden als het project gaat opschalen: “Dat kan bijvoorbeeld een cool foodhub zijn waar de producten vers worden opgeslagen. De keerzijde daarvan is dat er weer een schakel tussenkomt die marge maakt en dus voor extra kosten zorgt. De heilige graal voor logistiek hebben we dus nog niet gevonden.”
Communicatie: Bio Dichtbij
Het team werkt hard aan een merkbelofte om het project letterlijk en figuurlijk ‘smoel’ te geven. Erik: “#Ikhouhetkort is alleen de werktitel. Voor consumenten wordt de merknaam Bio Dichtbij. Dat dekt de lading precies, het gaat namelijk echt om lokaal geteelde biologische producten.” De merknaam Bio Dichtbij staat inmiddels al op de koelbus. Verder wordt er gewerkt aan een website, er zijn foto’s gemaakt van lokale telers en via de socials zal Bio Dichtbij meer bekendheid gaan krijgen. “We willen het merk ook laten terugkomen op het erf van deelnemende agrariërs. Als je er langsfietst herken je direct de deelnemers aan Bio Dichtbij”, voegt Erik toe.
Kennis delen: goed voorbeeld doet goed volgen
Ook geldt ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’. Ervaren agrariërs die de stap naar biologisch al hebben gezet, delen dan hun kennis en inzichten om andere boeren te inspireren. “Het idee is om dat via Bio cafés te doen”, vertelt Erik. “Voor boeren is de overstap naar biologisch telen een grote stap. Het betekent bijvoorbeeld dat als ze nu gaan zaaien, ze pas over een aantal jaren kunnen oogsten. Letterlijk en figuurlijk!“ Ook denkt Erik aan een uitbreiding van het aanbod van groente en fruit met bijvoorbeeld zuivelproducten: “We gaan graag de boer op om het aanbod van deelnemende agrariërs te verhogen.”
Bioregio
Een ‘bijvangst’ van het project #Ikhouhetkort is het idee van de Bioregio’s. Dit is het plan om Noord-Holland in een aantal kleinere regio’s op te delen, waarbinnen je de biologische producten afzet. Het idee is geïnspireerd op voorbeelden uit Duitsland en Denemarken. “Binnen zo’n Bioregio stel je met ondernemers, onderwijs en overheden een langetermijnplan op om biologische producten extra aandacht te geven in alle sectoren, bijvoorbeeld in recreatie, toerisme, de catering of de kinderopvang. Dit om de vraag naar biologische producten zoveel mogelijk te stimuleren.”
Hoe nu verder?
De eerste fase van het project is nu op de rit. Op vrijdag 13 december vindt van 14.30 tot 15.30 uur de kick-off plaats van de communicatiecampagne rondom Bio Dichtbij in de EkoPlaza-vestiging in Alkmaar. Gedeputeerde Jelle Beemsterboer verricht dan de officiële lancering van de campagne. Via een nulmeting en het bijhouden van de verkopen van de Bio Dichtbij-producten bij EkoPlaza zal worden gemeten of de extra communicatie-aandacht ook een positief verkoopeffect heeft op de Bio Dichtbij-producten. Bovendien hoopt Erik in het voorjaar van 2025 weer een stap verder te zijn met de cool food hub en met de opzet van de Bio-cafés: “Dan hebben we iets opgezet waarmee we ook andere provincies kunnen inspireren!”